Faste læsere

tirsdag den 4. oktober 2016

Værktøj og at forstå det.

Jeg ved godt, at det er meget længe siden, jeg sidst har lagt en post op, men det har været sommer, så de fleste aktiviteter er foregået udendørs.
 
Jeg har også været på ferie, så alt i alt har den ene dag taget den anden.
 
Der har dog også været nogen miniature aktivitet. Jeg har en del værktøj, som jeg er rigtig glad for, og min maskinpark rangerer snart på linje med min mands haha.
 
For længe, længe siden købte jeg en kuffert med en Dremel med diverse tilbehør. Den har været brugt rigtig meget og er super god. Jeg har en borestander til den, som jeg også er rigtig glad for.
 
Dremels skruestik er genial og også helt uundværlig.
 
Det er også meget længe siden jeg købte både en over- og underfræser også fra Dremel. Jeg er glad for dem, men har ikke brugt dem så meget, da jeg ikke rigtig kan finde ud af at indstille dem :-(
 
Jeg har også en ministiksav, som er rigtig god, men svær at styre. Derfor købte jeg denne Dremel dekupørsav, som jeg er utrolig glad for. Den har nogle problemer med styret, som ikke er helt stabilt, men den skærer fantastisk godt, og jeg har ikke knækket en eneste klinge endnu. Det samme er ikke tilfældet med stiksaven. 
 

Næsten samtidig købte jeg en proxxon trædrejebænk, som jeg et stykke tid har kigget på, for at få mod til at bruge den, men jeg må sige, at den er utrolig nem at bruge og indstille. Man skal dog være varsom med, hvor hård en træsort man drejer i.

Som I vil bemærke, tilsidesætter jeg ikke sikkerheden og har selvfølgelig også investeret i både støvmaske og sikkerhedsbriller, ligesom jeg har købt nogle proxxon drejejern.

Min anke overfor sådanne mini værktøjer er imidlertid - HVORDAN BRUGER MAN DEM????

Har du set nogle kurser hos AOF eller andre udbydere - jeg har ikke. Ja, ja der følger da en form for instruktion og manual med maskinen, men når man som jeg er totalt amatør og ikke engang ved hvilken vej jeg skal vende drejestået, så når man ikke langt. Danske bøger om emnerne findes der heller ikke rigtigt noget af.


Hvad gør man så - tjaa man er nødt til at undersøge markedet og investere i nogle udenlandske bøger.

Så jeg tænkte - kan man bygge et helt dukkehus med indhold efter en bog på fransk - uden for øvrigt at kunne andet fransk end at sige - jeg taler ikke fransk - så går det nok også med nogle bøger på engelsk.

Derfor har jeg købt en del bøger. Fortrinsvis gennem Amazon i England. "Learn to turn" er en virkelig instruktiv bog, som jeg stærkt kan anbefale.


Jeg har for længe siden også købt denne håndbog "mini power Tool" som beskriver både bore-, fræse- og andre værktøjer. Den er også rigtig god, men knap så instruktiv, idet den nok forudsætter, at man ved noget om, hvordan man håndterer værktøj.


Den næste af mine nye bøger er "how to carve Wood", som jeg glæder mig til at læse. Udskæring af træ er altid noget jeg har beundret, og noget jeg rigtig gerne vil kunne. I den forbindelse kan jeg kun anbefale jer at se her http://thesoboleditions.blogspot.dk/ og her er der også rigtig meget inspiration at hente http://petitpunt.blogspot.dk/.


Jeg har også bestilt en tredje bog, som jeg dog ikke har modtaget endnu. Billedet er et, jeg har hentet fra min ordrebekræftelse, og selv om det måske ikke er den store videnskab at bruge en elektrisk sav, håber jeg alligevel, at der er nogle tips, som jeg ikke kender til.

 
Den sidste bog jeg har, som også er købt for et stykke tid siden, er nogle øvelser i at lave miniature møbler, og den har jeg rigtig mod på at gå igang med. Allerede det første møbel forudsætter dog både fræsning og drejning, så der går nok et stykke tid, inden et af disse projekter kan igangsættes.
 

Mit første forsøg på at dreje gik naturligvis ikke særlig godt.


 
Øvelse gør som bekendt (næsten) mester, så mit sidste forsøg ser da OK ud? Det skal dog siges, at det første forsøg blev udført i bøg og det seneste i fyr, og jeg skal love for, at der er forskel i hårdheden. Bøg er hårdt og fyr er blødt træ.
 


 
Så meget af tiden går lige nu med at øve sig, øve sig og øve sig, og jeg håber snart at kunne vende tilbage med fine ting, jeg har lavet. Jeg elsker mini værktøj og bøger om miniature, og jeg kan nærmest ikke få nok at begge dele, men det svære er jo at lære begrænsningens kunst og kun købe det, som er nødvendigt. Selv om jeg nu er trådt ind i pensionist tilværelsen, synes jeg ikke, at døgnet har timer nok, til alle de projekter, der summer rundt inde i mit hoved, og jeg skal jo nok også passe på med at sætte barren for højt. Jeg vil helst springe alle grundtrinene over og kunne lave professionelle ting med det samme - men det går jo ikke.
 
Så meget for nu - hav det godt til næste gang :-)
 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar