Faste læsere

søndag den 20. september 2015

Pejs

Jeg har lavet pejsen til stuen. Det gik forholdsvis hurtigt arbejdet taget i betragtning. I får en masse billeder af, hvordan jeg har lavet den. Først tog jeg noget 10 mm balsa plade og skar ud. Så skar jeg nogle 2 mm. plader ud til fronten og toppen. Hefter en 10 mm balsa plade til toppen samt yderligere en 2 mm. plade til toppen - lidt større end den første. Der blev lavet yderligere plader til fronten, som blev beklædt på siderne med pyntelister. I øvrigt fulgte jeg opskriften i Leas bog.


Hefter blev delene samlet.


Der blev limet små pyntelister mellem toppladerne og som pynt limede jeg små perler på fronten i et mønster.


Hefter blev pejsen malet.


Efter 3 lag spraymaling limede jeg bagplade på. Indvendig i pejsen blev der også limet plader af karton på, ligesom bundpladen også er af karton.


Så var det tid til at lime mursten lavet af æggebakker indvendig i pejsen samt på bundpladen.


Murstenene fik 2 lag maling.


Da malingen var tør, blev der fuget.


Hefter blev der malet med sort for at illudere sod. Til sidst satte jeg små dupper lim på bundpladen og dryssede sort "pottejord" på - jeg ved ikke hvad jeg ellers skal kalde det. Det bruges til at komme i urtepotter, når man laver blomster. På denne måde fik jeg et lag, som virkelig ligner sod.
 

Så var det tid til pejseindsatsen, som jeg har købt hos??? Desværre husker jeg det ikke.


Hvor er det fint med lys.

 

Ja - så blev stuen klar.

 
Så er det tid til at male loftet og montere det.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar