Faste læsere

søndag den 13. december 2015

Chatol med vitrine

Det første jeg fik fat i i møbelkassen var et kit eller rettere to kits fra The House of Miniatures. Et chatol med tilhørende vitrine.
 
Jeg har købt en del af disse kits på eBay, de er næsten ikke til at få fat i mere, da produktionen er stoppet, men kvaliteten af et kit er meget god, så det er værd at lede efter.
 
 
Jeg startede med at checke, at alle delene var der. Der manglede nogle beslag, men heldigvis har Mini Mundus de samme, så det var nemt at købe.
 
Dernæst gik jeg hver del igennem med et fint stykke sandpapir, så lavede jeg en dry fit, derefter limede jeg delene sammen. Først hver af de 3 skuffer, chatolunderdelen, vitrineskabet og lågerne.
 
Da det hele var tørt efter 24 timer blev det tørret af med en fugtig klud, så træfibrene kunne rejse sig. Efter yderligere 24 timer, da det var bundtørt, blev det igen slebet let med fint sandpapir, så jeg fik en silkeblød overflade.
 
Så blev alle åbne kanter sealet med klar sealer, så det ikke ville suge så meget farve.
 
 
Vente, vente igen 24 timer. Så blev første lag bejdse (mahogni) påført. Vente, vente 24 timer på, at det skulle tørre. Igen let slibning. Herefter blev der påført sealer på alle kanter. Igen 24 timer til tørring og let slibning.
 
 
Så blev 2. lag bejdse kaldet glaze stain påført. Jeg har købt et sæt fra Mini Mundus med alle typer bedse, fortynder og sealer.
 
Så ventede jeg igen 24 time på at det skulle tørre. Hefter igen slibning med tyndt sandpapir og polering med ståluld.
 
Til sidst blev møblet lakeret med mat lak 2 gange, og den sidste polering med ståluld kunne ske, men nu var der også gået mange dage.
 
 
Det hele fik nu lov at hvile i nogle dage, hvorefter jeg monterede messingbeslagene på skufferne.
 
 
Det blev sat "glas" i lågerne på vitrinen og beslag monteret. Frontlågen på chatollet fik et beslag på ydersiden, og der blev monteret hængsler på indersiden.
 
Meget omfattende stykke arbejde, men jeg er meget tilfreds med resultatet.
 
 
Selv om huset stort set stadig er umøbleret, er der dog blev tid til at pynte juletræet, som foreløbig står i hallen på et juletræstæppe, jeg har broderet. En enkelt julegave er det også foreløbig blevet til.
 
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar