Faste læsere

søndag den 19. januar 2020

Kanalhus del 2

Vi fortsætter arbejdet med gavlen. Det vil sige primært vinduerne. Først borede jeg huller i alle hjørner af vinduerne, så skar jeg huller med min lille stiksav, og til sidst lavede jeg rammerne til vindueshullerne. Jeg brugte 5 mm brede lister, der er 2 mm tykke. Buen over vinduerne blev lavet af skum.


Derefter brugte jeg 2 x 2 mm lister til selve vinduet. Jeg lavede et sæt med sprosser og et uden sprosser. Imellem disse lag skal ruden være.

Jeg søgte vidt og bredt på nettet uden held for at finde den bedste både at lave sprosser på. Jeg ved den nemmeste måde at lave sprosser på, er at skære små hak i sprosse listerne, som så kan passe ind i hinanden, men med så tynde lister er dette ikke muligt, så jeg så ikke anden vej end at lave 2 lange sprosser og en masse korte.

Mit problem var så bare at få alle de korte til at være præcis lige lange. Jeg synes dog, at resultatet er udmærket. Til sidst blev vinduesåbningerne slebet til så vinduerne kunne sættes i. Jeg sørgede for, at der var ganske lidt luft omkring vinderne, så der er plads til tapetet.

Foreløbig går det godt med hensyn til at tænke mig godt om, inden jeg gør noget.


Døren har et vindue øverst med et lille mønster at de samme lister. Jeg kogte listerne i ca. 20 minutter. Da de var bløde lagde jeg dem rundt om en cirkel, tapede dem fast med afdækningstape og lod dem tørre natten over.

Dagen efter skar jeg dem til og limede dem i den ramme, jeg havde lavet.


Da alle vinduerne langt om længe var lavet blev de malet med sort maling. Efter at malingen var tør, blev de alle sammen lakeret med klar lak - langsommeligt og kedeligt arbejde.


Døråbningen fik samme tur.


Og så er alle vinduer malet.



Øverst på gavlen satte jeg et ornament af gips fra Sue Cook. Det var lidt besværligt at skære pladen til så den passede til ornamentet.



Inden jeg limede ornamentet på, limede jeg murstenstapet på. Tapetet kan købes mange steder. Jeg har købt mit hos Miniseum.


Hoveddøren lavede jeg selv af lister. Jeg satte hængsler i venstre side (kan desværre ikke ses på dette billede). Herefter blev døren malet med hvid gesso.


Da døren var tør, fik den to gange med blå vintage maling. Døren ligger nu og tørrer, og bagefter skal den have lak. Kælderdøren har fået samme farve.


Gavlen nærmer sig færdiggørelse. Murstenstapetet er sat på. Der er ornamenter langs tagkanten, og vinduerne er monteret. Jeg er supertilfreds.

Nu mangler der bare nogle murbindere og nogle vindueskarme, før gavlen er færdig. Der skal også laves en hejsebjælke over det øverste vindue.


 
 
Nu venter jeg bare på leverance på England. Jeg har bestilt nogle sten hos Staceys Miniature Mansonry, som ikke er kommet endnu. Der skal bla.a. sten nederst på gavlen.




3 kommentarer:

  1. this looks exciting! I love theme houses and you did a great job on the windows :-)

    SvarSlet
  2. Thank you Marion and welcome to my blog.

    SvarSlet
  3. This is REALLY SPECIAL Jette! The windows and the arched inserts along with the architectural ornamentation at the top of the house, looks AMAZING!

    SvarSlet