Faste læsere

fredag den 30. maj 2014

Butlers tray

Medens døren tørrer mellem alle lag maling, gik jeg i gang med mit yndlingsbord - butlers tray. Som navnet siger, er det egentlig en bakke, som står på et stativ.

Jeg har lavet bordet efter anvisning i bogen "Miniaturemøbler i skandinavisk stil" - !! - ikke meget skandinavisk over et butlers tray, men jeg fik skåret alle delene ud. Jeg ved ikke helt, hvad det er for noget træ, men det må ikke være for blødt.

Jeg brugte følgende dele:
1 bordplade 60 x 35 x 3 mm
2 lange klapper 60 x 12 x 3 mm
2 korte klapper 35 x 12 x 3 mm
8 små hængsler med skruer
2 støttelister træ 33 x 3 x 3 mm
4 ben  80 x 3 x 3 mm
1 tandstikker
2 ribber 28 x 3 x 2 mm
2 ribber 21 x 3 x 2 mm
2 stk. bånd til hængsling af ben 62,5 x 3 mm
bejdse
lak


Siderne på bakken blev slebet runde og hullerne blev skåret ud med dekupørsaven. Jeg må virkelig se at få en ny skæreplade haha.


Kanterne på bordet blev slebet let runde. Bagefter blev hængslerne sat på. Hvert eneste hængsel er undersænket, så det er plant med overfladen og derefter sat fast med små bitte skruer. Husk at bore for med et lille bitte bor, så træet ikke flækker.


Nu var det så tid til understellet. Jeg borede et hul midt i hvert ben.


Og samlede dem to og to med en tandstikker, som blev slebet til, så den lige knap og nap passede i hullerne. Det overflødige blev skåret af, og slebet glat.


Så blev siderne sat på - også her er hængslerne undersænket. Her skal man være særlig forsigtig, da træet har meget let ved at flække. Skruerne går igennem på bagsiden, men de bliver nippet af og slebet ned til overfladen med en metalfil. På undersiden blev støttelisterne limet på bordet på den korte led.


Her er understellet så samlet. Som man kan se, sidder det ene par ben indeni det andet, og det kan klappes sammen. De 4 ribber holder benene på plads. De korte ribber sidder på de indvendige ben, og de lange ribber sidder på de udvendige ben.


Her har bordet så fået første lag mahognivoks. Du får også lige et billede af bagsiden, så du kan se, hvordan støttelisterne er sat på.


Som du kan se skruehovederne nu plane med overfladen.


Bordet skal have en gang voks mere, derefter skal det lakeres.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar