Faste læsere

søndag den 7. juni 2015

Tag og tagvinduer

Jeg er ved at færdiggøre taget. Jeg har fået lagt tagspåner og malet taget sort.

På taget skal resten af skorstenen monteres. Den er lavet af pap og trælister, og derefter beklædt med æggebakke mursten. Efter tørring blev den malet to gange med murstensrød. Anden gang blev der vådt i vådt plettet med sort. Den øverste kant blev malet grå. Derefter blev skorstenen fuget.



Atelieret skal have et ovenlysvindue, ellers bliver kunstneren vist ikke tilfreds. Vinduet er lavet af lister og malet samme grønne farve, som de øvrige vinduer. Til højre for vinduet, hvor der ikke er tagspåner, skal skorstenen sidde.


Systuen skal også have lidt lys fra oven. Her blot som et simpelt tagvindue. Det kan til gengæld åbnes. Jeg startede med at lave to rammer af den samme slags liste. Den ene ramme er på højkant, og den anden ramme ligger fladt ovenpå den første.


Herefter blev der skåret ud til hængsler.


 De skruer der stikker ud bag på vinduet skal skrues ind i taget. Herefter lavede jeg et håndtag af en liste, rundede den i den ene ende og borede fire huller i den. På listen blev limet en lille strimmel stof, som også blev limet på den øverste vinduesramme.

I den nederste vinduesrammes bund borede jeg også et hul og limede den ene ende af en tandstikker i hullet og voila, så kan vinduet åbnes. Jeg er temmelig stolt af dette vindue - det var så simpelt at lave, og fungerer bare perfekt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar