Faste læsere

lørdag den 18. juli 2015

Adgang til loftet.

Jeg synes ikke, jeg havde plads til en trappe fra 1. sal til 2. sal i huset. Så hvad gør man så? Igen inspireret af Brae's The haunted heritage (se forrige indlæg) besluttede jeg at lave en loftstige. Ikke en fake adgang, men en adgang der kan bruges.

Jeg havde tilfældigvis en lang stige liggende, som jeg delte i tre stykker. Den er alt for lille til, at selv de mindste hængsler kunne monteres, så i stedet brugte jeg noget lædersnøre, som jeg limede på samlingerne. Ikke helt stabilt - men OK.



Så lavede jeg underlaget for stigen - altså det stykke, som skal dække hullet i loftet. Det er bare et lille stykke tyndt træ, som jeg skar lidt bredere og noget længere end stigen er, når den er foldet sammen. Det hvide stykke papir, er det tapet, der skal på loftet.


Der skal jo også en ramme om hullet i loftet, så den lavede jeg af nogle lister, som blev skåret i smig.


Jeg sørgede naturligvis for, at det hele var i vinkel :-)


Så blev rammen monteret i hullet i loftet. Det var ikke let at regne ud, hvor hullet skulle være. Man skal så at sige tænke omvendt.



Der blev også tilføjet en pynteliste rundt om rammen. Det du ser er loftet der vender ned mod 1. sal. Et par hængsler blev også monteret.


Her er stigens ene tredjedel limet på dækpladen, som er skruet fast på hængslerne. Det hele passer fint i hullet. Jeg monterede også en ramme omkring hullet på 2. salens gulv.


Her er en prøveopstilling af stigen. Det var nemlig ikke så lige til at beregne længden på stigen og vinklen på den. Det hvide stykke papir skal erstattes af en lille kæde, og så skal der naturligvis også en lille kæde i pladen med stigen, så man lukke den op.

 
Det varer imidlertid et stykke tid inden loftet kan monteres. Jeg skal bruge arbejdsplads til at rydde op i alle ledningerne, lave gulv, tapetsere stuen og montere lamper på 1. salen. Afslutningen på trappen fra hallen skal også færdiggøres - uha der er mange ting at gøre faktisk, før loftet kan sættes på.
 
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar