Faste læsere

onsdag den 21. juni 2017

Stue 1. del

Ja - det blev altså stuen, som jeg fortsatte med. Jeg startede med at lave gulvet, som er skåret af mørk finer i kvadrater. Mellem kvadraterne er lister i lys finer.

Da hele gulvet var lagt, blev det slebet og slebet og slebet.


Da det var helt glat over det hele, fik det en gang vintage voks. Efter tørring blev det poleret og fik 2 lag lak.
 

Jeg fik så den sindssyge idé at lave loft til kip med en hems på bunden af spærene. Så jeg gik i gang med at lave spær. De er lavet af 8 mm kvadratiske lister og 8 x 2 mm lister. Der skal være 7 spær i alt, så først skar jeg 7 lister til bundspær i stuens bredde. Herefter skar jeg 14 lister 23 cm lange, som skulle være de lodrette spær, så 7 lister 22 cm, som skulle være topspær. Endelig skar jeg 7 lister 5 cm lange som skal være ovenpå topspæret. Forklaring herom følger, når vi når dertil. :-)


Listerne på 2 x 8 mm blev tilpasset bundspær og topspær, så man får en stabil konstruktion. For yderligere at stabilisere limede jeg små lister på bundspæret på begge sider, så listerne ikke kunne skride.


Til sidst blev der limet lister 2 x 8 mm fra bundspæret til sidespæret. Nu skrider det garanteret ingen steder. Selve konstruktionen har jeg fundet på nettet.


Det forreste og bageste spær skal være lidt anderledes, idet tagets hældning går indad her, så man til sidst har et mansard tag. Der er 6 cm fra det yderste punkt af bundspæret til der, hvor det lodrette spær begynder. Derfor skal der også være 6 cm mellem 1. og 2. spær, så taghældningen bliver ens på alle sider.


Her ser du 1. og 2. spær fra siden.


Og her er det sat fast med klemmer på toppen af stuen.


Ind imellem er jeg begyndt på et skab til stuen.

Selve kassen af skabet er lavet i 2 mm træ.


Forsiden af skabet er lavet i 1,5 mm træ.


Nu er forsiden limet på kassen af skabet. Jeg har brugt foamboard til at støtte forsiden på undersiden.

 
Jeg er også langt om længe blevet færdig med mit påfugletæppe, som jeg tror skal ligge i stuen. Jeg mangler bare at sømme det. 97.969 sting, broderet over 1 år vil jeg tro, sådan on and off - men jeg er vældig stolt af resultatet. Det måler 19 x 19 cm.
 

 

4 kommentarer:

  1. Oh det er virkelig et fint tæppe du har lavet. Hvad for stoff har du syet på?
    Jeg designer egne tæpper og jeg bruger hørlærred 10 tråde/cm og halve korsstygn med 3 tråde moulinégarn over en tråd i stoffet. Og jeg hved at det tar lang tid at sy et tæppe. Så der har du gjort et godt job.
    Her kommer en lænk til min blog:
    http://brittsvirkochminiatyr.blogspot.se

    Mange hilsener fra Britt i Sverrige

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Britt - Det er en fin blog du har. Jeg har syet på 40 count silk gauze med 1 tråd DMC garn.
      Hilsen farmor

      Slet
  2. Hello again Grandmother! Your rug is Amazing and the colors of it are Beautiful!!! I can't imagine every doing one embroidery project for a year but yours has been worth it because it is a Work of Art!
    I am loving your tile and inlay floor too, and think that the high ceiling and rafters in your living room is going to look FANTASTIC! :D

    elizabeth

    SvarSlet
  3. Thank you Elisabeth. I have not been embroidering for a whole year. I just started a year ago :-)

    SvarSlet