Faste læsere

mandag den 5. november 2018

Klapbord

Jeg har besluttet mig for at lave nogle møbler, som jeg kan sælge.
 
Jeg har denne bog, som er meget professionel. Der er tegninger og mål, men ikke alt er beskrevet.
 
 
Jeg har som det første prøvet at lave dette bord, som er med indlæg. I første omgang har jeg dog lavet et eksemplar i noget billigere træ og uden indlæg, for at få en fornemmelse af sværhedsgraden.

 
Jeg kan lige så godt sige det med det samme. Det er utroligt svært. Billederne nedenfor er alle sammen det tredje forsøg, men det er jeg så også godt tilfreds med.
 
Det første forsøg jeg lavede, var også fint, men så gjorde jeg den fejl at bejdse det!! Det bevirkede, at limen blev fuldstændig opløst, og så kunne bordet ikke længere hænge sammen. Så pas på, hvilken lim og bejdse du bruger. Jeg havde brugt almindelig hvid trælim, som er ganske udmærket. Til gengæld var bejdsen terpentin baseret, hvilket ikke er så godt. Sørg for at bruge sprit eller vandbaseret bejdse.
 
Så jeg startede forfra igen - ikke så godt.
 
Så lavede jeg 3. forsøg - og her er resultatet altså.


 



Jeg glemte desværre at tage et billede, hvor de små vinkler, der skal holde bordpladerne, når de er slået op, kan ses - men de er der skam.


 
Jeg har lige noget ekstra plads på en hylde, hvor der kan stå en kikkasse, som jeg kan præsentere mine salgsmodeller i.
 
Kikkassen skal ligne Chateau Bagatelle, som ligger i Paris.


Lidt stort for en kikkasse vil mange måske sige, men jeg formindsker det lidt.

A pro pos modelarbejde. Kender i David Neat? Han har lavet nogle virkelig instruktive sider om modelarbejde, der bare omfatter ALT vedrørende modelarbejde - se bare her: https://davidneat.wordpress.com/methods/making-realistic-models/main-construction/

Jeg vender tilbage, når jeg begynder på kikkassen.

6 kommentarer:

  1. Hej Farmor,
    Det var værd at dit hårde arbejde og eksperimentere, fordi det færdige bord er smukt. Meget godt klaret.
    Stort kram
    Giac

    SvarSlet
  2. Your table is Really Lovely Jette, but I don't know if you'll be able to part with it?

    SvarSlet
    Svar
    1. Maybe not with this Elisabeth. This one is my first try and it is neither painted nor stained. The selling one will be much more elegant :-)

      Slet
  3. Sikke et fantastisk lille bord!

    SvarSlet