Faste læsere

mandag den 16. september 2019

Fortsættelse af doctors buggy

Der er en masse små detaljer på vognen, og nogle af dem er disse messing aksel kapper, som skal frigøres fra en plade. Holdepunkterne skal slibes rene for grater, og endelig skal de bøjes, så de passer til det sted, hvor de skal fastgøres. Som det ses, er der nogle spidser for enden af bøjningen. Disse spidser skal passe sammen med nogle meget små plader med hul i, som skal holde på kapperne, når de er monteret. Min oplevelse er bare, at disse plader er for små. Jeg kunne simpelthen ikke få dem til at passe. Efterfølgende har jeg dog luret, hvordan man skal gøre - tror jeg nok. Dette er en af de ting, som vil være til gavn i et nyt kit.

Billederne er taget i den rækkefølge, jeg har arbejdet. Man kan nemlig ikke gøre en ting færdig, før man begynder på den næste - det vil sige, det kan man godt, men så kan man kun arbejde ca. 5 minutter ad gangen, og da jeg er pensionist, vil jeg jo gerne udnytte hele dagen. Disse aksel kapper, som der i alt er 10 af, skal i princippet tørre før den næste monteres - gerne natten over, så det ville tage lang tid, før jeg kunne gå til næste step.

Så jeg startede som beskrevet, og blev så opslugt, at jeg glemte at tage billeder, men kig her http://www.otterine.com/blog/blog1.php/mail-wagon-part-5 hvor Otterine gør det så flot.



Mens messing tingene tørrede.

Fanden tage hurtigtørrende lim til metal, For det første synes jeg ikke, det er hurtigtørrende, undtagen når man kommer til at lime fingrene sammen, og for det andet synes jeg ikke det holder særligt godt, når det er tørt. Jeg lånte min mands epoxy lim, og det er ikke lettere at arbejde med synes jeg. Så mens jeg bandede og svor glemte jeg alt om billeder.

Jeg gik derfor videre. Kittet har så fine "forme". Det er dejligt, at der er tænkt på det.

Når man tænker på, at kittet faktisk er meget billigt, er det utroligt detaljeret og godt udført. Instruktionen kunne måske godt have været lidt bedre, men til gengæld er der mange fine tegninger med beskrivelser.

På billedet ses den form, man skal samle, med en af akslerne.


Nu var jeg jo blevet advaret om, at hjulene måske ikke passede, så derfor ville jeg lige checke, om mine var OK. Det var de IKKE. Som det ses når egerne ikke ud til hjulkransen. Så straks henvendte jeg mig til firmaet, som heldigvis var lige så servicemindede overfor mig, som de havde været overfor Otterine, så lige nu venter jeg på nye hjul.


Her nåede jeg så at få taget et billede af en færdig aksel, som også er malet. Disse aksler er de sværeste ved kittet, og de er bestemt ikke perfekte, men jeg trøster mig med, at man ikke ser de fejl, der er. Jeg kunne faktisk godt tænke mig at lave et andet kit med samme konstruktion. Nu ved jeg jo hvordan det skal være. En af de fine detaljer er boltene, som er monteret på aksel kapperne. De er lavet i gummi, og er nemme at montere.


 Der er som sagt meget, meget og lang, lang tørretid, så jeg begyndte på sædet. Det består af sæde og ryglæg, som skal påmonteres nogle pinde, som skal slibes, så de kommer til at ligne runde puder.

Heldigvis har jeg min dremel, som med en slibeskive fik ordnet dette hurtigt.

Bagefter blev pindene limet på underlaget. Tak kære Gud for trælim, som jeg er fortrolig med.

På originalen er sædet blåt, og det er beskrevet, hvordan man skal male det, for at få det til at ligne stof. Jeg vil dog hellere have brune sæder, der skal ligne læder.


Desværre fik jeg heller ikke fotograferet selve vognen, som blev samlet ad flere omgange imellem diverse tørringer, men her er den samlet. Som anbefalet i instruktionen skal jeg have spartlet de små åbninger der er, og bagefter skal den så males.


Jeg venter med at påmontere messing håndtagene på skufferne under sædet, så der ikke kommer maling på dem.

Her er så den færdige undervogn.



Jeg mangler stadig masser af ting, og selv om nogle vil mene, at jeg har nået meget på de ca. 14 dage der er gået, så tænk på, at jeg er pensionist og har hele den lange dag til rådighed.

Jeg er foreløbig meget tilfreds med kittet, og jeg køber gerne en anden model, som sikkert vil blive bedre, nu jeg er mere fortrolig med, hvordan det skal laves.

4 kommentarer:

  1. You have a done a lot of work! It looks beautiful. Remember, when you receive your new wheels, the spoke parts will turn on their side, not flat as you have them in your photo. Good luck!

    SvarSlet
  2. Thank you Brae. I will remember.

    SvarSlet